EZEREGY MŰHELY ÉS A KILÓMÉTERÓRA 2020.09.27
2020.09.27
Azt hiszem az életemben nem szívtam még ekkorát semmivel korábban. És ez nem is túlzás amit leírtam. Örülök is egyben, hogy ez már a múlt. 2,5 év....igen jól hallatszik 2,5 évembe telt mire megoldódott minden. Nem kevés pénz, idő, energia, elkeseredettség, és volt, hogy fel is adtam...de a megoldás is csak jóval később, ezután és véletlen jött. Kapcsoljuk be a biztonsági övet és kezdődhet a sztori....
Itt kezdődött minden...2017 nyarán amikor megvettem az autót. Nem gondoltam akkor még, hogy a legnagyobb fával akarom kezdeni, amibe belevághatom a fejszémet.... Amikor megvettem az autómat a sebesség mérő nem ment rajta, csak a számlálók. A többi műszer az óracsoporton működött rendesen Meg mertem venni így is a kocsit, mert projekt autónak lett szánva. Nem volt akkor pénzem a legjobb állapotút megvenni és azon gondolkodtam, hogy várjak e még egy évet esetleg, hogy több pénzem legyen, vagy vegyek olyan barchettát ami belefér a pénzembe és ráköltöm szépen lassan amit amúgy félre tettem volna egy másikra.... Hát nem bírtam várni.... A hibák között legelőször a kilóméterórára mentem rá, mert zavart...Látszik is a pecsét rajta...őt ajánlotta a legtöbb autószerelő. Haudek autóműszerész mester. A cikk végére nem fogom megdicsérni, ezt előre le kell írnom.
Első körben egy mestervizsgás autószerelőhöz mentem. Ő volt a helyi szerelő, de rákérdeztem a legközelebbi Fiat márka szervizben is a dologra. Mintha összebeszéltek volna....gondoltam így nem hazudott egyik sem.
Nos már a kilóméterórákról elméletben mindent tudok amit egy átlag ember általában nem. A kilóméteróra szerelés azért nehézkes, mert rögtön 3 féle szakember kell a hiba megállapításához, és így megszreléséhez. Oktattak ki egyformán. Az autó szerelők, akik a mechanikus alkatrészekre vannak specializálódva, azt mondták, hogy a jeladó nem lehet probléma, mivel ha az nem menne, akkor sem a számláló, sem a sebesség mérő nem menne. Ez az a része az órának amit egy autószerelő tud cserélni, azaz a jeladó, ami ráadásul rögtön 2 részből is áll. Egy bordás csigából, vagy tengelyből ami a váltóban van belül egy üregben és egy fölé helyezett elektromos jeladóból áll, ami a tengely forgásából számolja ki, hogy mekkora sebességgel megy az autó, és továbbítja ezt az információt az órának. Tehát ha ez a szerkezet rossz, akkor nem megy semmilyen jel belőle....olyan hiba nincs autószerelést figyelembe véve, hogy részleges jelet ad. Vagy ad jelet, vagy nem ad, és a kettő között nincs semmi.... Így autó műszerészhez lettem küldve, hogy kivizsgálják át az óracsoportot, hátha ott van a hiba....de villamosságishoz is el lehet mennem pluszban, hogy nem e a vezetékben van a hiba ami összeköti a jeladót az óracsoporttal.
Ez így elsőre józan paraszti ésszel is érthető volt nekem is úgy, hogy nem is értek a szereléshez. Na a bonyodalom viszont ott kezdődött, hogy :
A kilóméterórás azt mondta, hogy kiszedte a műszert az órából, rátette a saját gépére, és ott ment az óra rendesen. A forrasztásokat megújította, így csak vizsgálati díjat kellett fizetnem 8 ezer forintot. Na gondoltam akkor elérkeztünk a legutolsó fázishoz az autó villamosságihoz, mert már más nem volt hátra. De! Ott megállapították, hogy a vezetékek rendben vannak, az nem lehet hiba. Mivel a központi zárat és az elektromos tükör motorját hiba nélkül cserélték, így csak elfogadni lehetett a választ. A műhelyt ajánlották, így kételkedni ciki lett volna.
CSAK ÍGY ELJUTOTTAM ODA, HOGY A 3 FÉLE SZERELŐBŐL VALAKI HAZUDIK.
Mindegyik azt mondta a maga részét megvizsgálva, hogy az nem lehet hibás. Így át kellett menni Poiroba szaktudás nélkül persze. És ez mission impossible, de lehet mégsem. Kőfejű vagyok és gondoltam pénzen csak meg lehet oldani mindent.
Használtam fél évig a félig működő kilóméterórámat, és közben csináltattam a többi dolgot az autóban. Fél év után sikerült hozzájutnom egy használt óracsoporthoz tesztelésre....és ha kell 15600 forint az ára.
A fenti képen a tesztelésre szánt óra már az autóban, az eredeti a kézben, Látszólag minden működött halleluja, meg is vettem, a sebességmérő ment, az öröm nagy...de egyszer csak a számlálók elkezdtek időnként visszafelé elindulni rendellenes irányba, azaz visszafele számláltak. Ebből először arra következtettem elsőre, hogy a vezeték tényleg nem hibás, mert ezen megy a sebességmérő, de a számláló bolond, mikor merre kezd el számlálni felfele vagy épp lefele..... valami elektromos zavarra, kontakt hibára gondoltam először. Kezdő nyomozóként ennyivel jutottam előre első körben. Közben az autómon fél év műszaki volt, és az új órával ment jobb híján vizsgázni.
Na most megint eltelt majdnem fél év, mire kipróbálhattam egy harmadik óracsoportot a kocsimba, hátha megoldás lehet, de nem....az is visszafele kezdett el számlálni. Egy bontott barchettából való volt. Nem vettem meg így a 3. óracsoportot. De egyszer lementem Balaton környékére ahol az óracsoportot vettem, mert akartam facelift elemeket venni ugyanattól az embertől. Mondta, hogy szánjuk rá az időt esetleg arra, hogy alkatrész csere lehet e megoldás... Kipróbáltuk a sebességmérő jeladót kicserélni, meg volt még neki 2db óracsoportja tartalékba, hátha valamelyikkel jó lesz. Nem működött semmi. Itt megint arra következtettem, hogy az autószerelő nem hazudott amikor azt mondta, hogy a jeladó nem lehet hiba. Maradt a kilóméterórás, vagy a villamossági szerelő volt felületes, de mestervizsgája volt annak is, így hova menjek feljebb.
Bújtam a hibás kilóméterórákról a cikkeket, de semmi hasznos... Megpucoltam az akksi sarut, mert elvileg Fiatoknál a rossz akku érintkezés is okozhat elektromos hibákat, olyanokat, hogy hol megy, hol nem.....de semmi. Azóta akkumulátor csere is volt. Olvastam még arról is, hogy akkumulátor testpontok ha korrodáltak akkor is lehet elektromos zavar. Ezt magamnak nem tudom megcsinálni, de lehetett volna ez is gond, vagy az autóműszerész hazudott.
Közben már 2019 őszén járunk 2017 nyara helyett. Amikor is a váltóm beragadt. Elmentem egy szerelőhöz aki megcsinálta, de elrontotta a sebességmérőmet, már az sem ment.- Mit tehetek visszamentem az autovillamosságishoz és 7000 forint vizsgálati díj ellenében megállapították, hogy tönkre vágta a szerelő a jeladó váltóban lévő felét, amit autószerelő tud kicserélni. Hogy a rosszban legyen valami jó, legalább találtam egy jó Fiat szerelő műhelyt.

Lett egy normális autószerelő műhelyem, de igaz a problémám nem oldódott meg. Kicserélték az a 13 ezer forintos alkatrészt amit a másik szerelő tönkrevágott váltó szereléskor, de megállapították, hogy a sebességmérő visszafelé ment próbakörnél... Igen ez nem újdonság, szokta csinálni válaszoltam, már 2 éve szenvedek vele. DE! 2020-ban egy olasz barchettás fórumon született egy megoldás. GPS alapú kilóméteróra, terveztem megvenni. Bár csak külföldön volt kapható. Csónakba és autóba is helyezhető. 23 ezer forintért meg is rendeltem 30 munkanapos szállítási idővel. De, hogy közbe vágjak, nem ez volt a megoldás legvégül, de leírom, hogy ilyen is volt a repertoárban.
Ezt láttam egész pontosan:


És meg is született az én koncepcióm.... Gondoltam akkor az eredeti kilóméteróra csoport vissza a kocsiba, mert azon a sebességmérő nem ment, de helyettesítheti egy GPS alapú kütyü... Mivel a nyomozásom elhúzódott 2 évre és akkor még érdemben nem jutottam eredményre, gondoltam megoldom inkább a feladatot másképp..... Mert a kocsimnak van ugye szervizkönyve, de nem tudom vezetni az eredeti óra nélkül. És hát nem ártana időnként az sem ha már ott van.
Ez volt az én koncepcióm:

Nos kaptam is időpontot az autó villamosságishoz a GPS alapú műszer beépítéséhez. Visszatettem az eredeti óracsoportot az autóba, és levert a víz, amikor nem indult el a fordulatszámmérő rajta. Elromlott a szekrényben állva vagy mi lehet gondoltam? Mert ez most mindent tönkre csesz ami megoldás lehetett volna. Végső elkeseredésemben darabokra szedtem az újonnan vásárolt óracsoportot, hogy lássam mi van belül....illetve szaki tudja e cserélni esetleg a fordulatszámmérőt az újból a régibe. Veszteni valóm már nem volt.... MIvel korábban már rég feladtam, hogy ez jó lesz valaha..nagyon elrontani nem tudok semmit innen volt a bátorságom....mert már így is a hajam hullott el az egésztől.
És Isteni szerencsémre pont ez a merészségem oldotta meg a gordiuszi rejtélyt, mindjárt le is írom, hogy hogyan.
Így néz ki egy félig szétkapott óracsoport, barchetta típusú autóhoz....

Amit láthatunk a képen, hogy 3 műszer van benne...és tudni illik, hogy az autóban is 3 vezeték van, amit rá kell csatlakoztatni az óracsoport hátuljára. Tehát külön-külön vezeték adja az áramot és a jelet a műszereknek.... És kompletten cserélhető a fordulatszámmérő műszer... Bár nem volt rá szükség, mert a hibát mindjárt írom is lentebb....
Figyeljük meg a bekarikázott piros köröket




Így néz ki az óra elöl és hátul....kinagyítva mindkét oldalon a sebesség mérő műszer és a fordulatszámmérő. Mindenféle szerelési ismeretek nélkül is megállapítható a bekarikázott részeket nézve...hogy a műszerek az órában bele vannak pattintva egy kék színű csatlakozóba...Ezt fotóztam le elölről és hátulról is.
A fordulatszámmérő nem volt rendesen belepattintva a saját kis kék csatlakozójában a gyári órán azért nem ment mikor visszatettem...ezt hátulról is rá lehet nyomni a műszerbe.... Kíváncsiságból megnéztem a sebességmérőnek is a saját kis kék csatlakozóját amibe bele kellene lennie pattintva és sréhen volt rajta....az egyik fele rendesen rá volt téve a műszerre, a másik fele nem volt jól belepattintva. És itt oldódott meg a gordiuszi rejtély, mert most már egy hete minden műszer megy az autón rendesen.
Piorot megoldotta a rejtélyt...az autóműszerész mester, az a Haudek akinek a pecsétje rajta van az óracsoporton a legelső képen, akinek állítása szerint az ő gépén jó volt az óra, amikor meghajtotta.... az vagy nem vette észre, hogy a csatlakozó le van félig lazulva az órán, vagy amikor kiszedte a műszert az órából, nem jól tette vissza. És ez két évi kalandot és pár tízezer forintot jelentett, meg foltot az autón amikor lekérdezik majd az óra állást..... Igaz nálam még lesz 3 műszaki vizsga az autón mielőtt eladom, így az autó eredeti órája szerint megy tovább majd a vizsgáztatás, de rosszul fog kinézni rajta, hogy volt 94ezres vizsga is a kocsival.....
De hát ezért ez a weboldal, hogy nyomon lehessen követni a kocsim előéletét.
Remélem a cikk hasznos volt.